onsdag 1 maj 2013

Bästa tiden på året


När man för tillfället saknar häst blir vissa saker så påtagligt. Att inte ha häst när våren kommer får en att förstå hur fantastiskt och värdefullt hästägarskapet/innehavet kan vara. Mitt uppe i ett hästägande eller havande, kan vardagssysslor, tidiga mornar, skoningar, höleveranser, sjukdommar, vaccinationer, sädesärlebajs, flugor och avmaskningar lätt ta tjusningen från allt det underbara med att ha häst.

Med häst blir årstiderna extra tydliga och extra jobbiga, men också extra underbara. All utomhusvistelse ger optimal exponering, så att säga. Man får ut så mycket av varje skede i årstidernas förvandlingar och transformeringar.

Våren är underbar på hästryggen, i skogen och på banan. Den är underbar med sopkvasten i händerna och solskenet i nyllet. Inga tjocka kläder, inga tunga täcken och långa ljusa kvällar. Våren och hösten är tiden man som hästägare ska passa på att njuta och stanna i nuet. Fåglarna kvittrar, dofterna är tydliga, solen värmer och ljuset är som vitamin för hela kroppen. Den mjuka jorden under skorna och det trötta gräset som kämpar sig upp, får vänta ytterligare ett år på min hästs hovar tänker jag när jag drömmer mig bort längs skogstigar och blåsippor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

test