måndag 23 juli 2012

Grå dagar är också bra dagar


I morse blev det så tydligt, att vädret är en direkt länk till mina hästminnen och känslorna kring dessa.
Varje morgon den senaste veckan har vädret skiftat och varje morgon har en hästrelaterad känsla förknippad med just det vädret infunnit sig.

I dag är det mulet, lite blåsigt, torrt och en aning svalt i luften. I min minnesbak för hästupplevelser betyder det en sådan där dag då man utan häst stannar inne, läser en bok, rensar en garderob eller bakar muffins. Har man häst och kanske stall, går man ut för att man måste och inser att det faktiskt är skönt ute. Efter utsläppet känner man ingen brådska och knallar omkring i hagen och umgås några minuter extra med hästarna. Har man en kamera med sig, lyckas man få en bra bild på hästarnas glädjefnatt som avtecknas mot en gråmelerad bakgrund och dramatiskt ljus.

Tanken är här och nu, jag är här och nu och det är en välbehövlig mental paus i en hektiska vardagen. Jag dröjer mig kvar en stund extra genom att gå och sparka på stenar, kottar och annat och hittar Tindras sko från i vintras där både sula och broddar sitter kvar.

Gräset ser så där lagom kraftigt ut, vinden håller insekterna bort och luften har en svag doft av sötvatten och vass.

Det här vädret är perfekt för ett konditionspass på travbanan, tänker jag när jag i lagom takt vänder om mot stallet. Det finns inget akut som måste fixas, men eftersom det är skönare att vara ute än vad det först såg ut som, är några extra arbetsuppgifter den perfekta ursäkten för att hålla sig kvar ett tag till i stallet. Smörja hjulet på skottkärran som gnisslat irriterande ett tag. Städa ryktlådan och diska ur foderhinkarna samt ta en repa med krattan på stallplanen.

Idag är en perfekt dag för stallpyssel helt enkelt.
Önskar en trevlig muffins - eller stallpysseldag!