söndag 15 juli 2012

Grundtanken och målet


Min målsättning med ridningen bottnar i idén om en välgymnastiserad, frisk, stark och balanserad häst. Jag tänker att jag formar hästen likt en kroppsbyggare formar sin kropp. Genom stärkande och balanserade övningar bygger jag upp hästen så att den blir den stolta och vackra varelse den är skapt att bli och vara. Övningarna är till för hästen och dess utveckling, inte tvärtom. Denna utgångspunkt är mycket viktig, då den hjälper ryttaren att inte rida på bekostnad av hästen. 

För ryttaren är tjusningen med ridningen att med tiden kunna rida och utföra svåra och vackra rörelser, men det är något man får på köpet när man utgår ifrån hästen och inte ryttarens egna prestationskrav.

Föreställ dig och din häst för din inre syn när ni nått det mål du har med dig och din häst. Arbeta sedan systematiskt med att forma din häst mot detta mål, genom en sund och uppbyggande träning.

Min tolkning av Akademisk ridkonst består av några grundidéer. En av dessa grunder är att skola hästen bakben, ett i taget. Med skolor som t ex öppna, sluta och förvänd sluta gör vi hästen kroppsmedveten och lär den att kontrollera sina bakben. Dessa övningar är obetalbara vid samlingsarbete och kan varieras och kombineras med andra övningar.

En annan tanke är att hästen alltid ska söka sig mot tyngdpunkten, som med ryttare är mitt under ryttaren. När hästen lärt sig det, kommer den att följa sin ryttare genom att följa tyngdpunkten. Då är det dags att börja dansa med sin häst. Vägen dit är dock mödosam och mycket individuell. Gör här tiden till din vän, för desto bättre grundarbete du gör desto säkrare och bättre blir resultatet.