tisdag 17 juli 2012

Hästen på tygeln del 2


Hand och tygel

Ryttarens kontakt med betet ska vara, eller snarare ses som kontakt med hästen i den bemärkelsen att det är en kommunikationslänk mellan häst och ryttare. Den franske mästaren Francois Robichon de la Gueriniere (1688-1751) beskriver detta på ett bra sätt;  ”The movements of the bridle-hand serve to impart to the horse the intentions of the rider; and the action produced by the bridle in the horse’s mouth is the effect of several movements of the hand.”

Ryttarens hand ska kunna avväga och reglera hästens överlinje och bakben med sådan precision att kontakt snarare ska ses som signaler eller impulser. Dag ”Dadde” Nätterqvist (192?-2009) gav en annan målande beskrivning av ryttarens hand; ”Som två nyförälskade hand i hand på bio”
Tyglarna och bettets inverkan på hästen är individuellt och kräver känsla och förståelse från ryttaren. Kontakt innebär alltså inte automatiskt sträckt tygel eller ett stadigt tag. Kontakt betyder, i min mening, rätt mängd information och stöd. Mitt personliga mål är att hästen tar min kontakt och lyssnar till mina impulser genom tyglarnas egen tyngd, placering och vibrationer. En helt stilla, mjuk och kommunikativ hand välkomnas men är inte i min mening, det enda sättet, den enda vägen eller målet.


En konstart

Ridning kan ses som konst, något som skapas och betraktas. Det finns ett stort utrymme för konstnärens egen känsla och själ, men ”materialet” vi arbetar med måste ses och tas hänsyn till utifrån dess natur och biomekaniska perspektiv. Naturlagarna har sista ordet och utifrån det biomekaniska perspektivet är alltså nacken som högsta punkt starkt förenat med hela hästens överlinje och den energi som bildas i hästens bakhov. Bryts ”bågen” någonstans på vägen, försvinner möjligheterna till en naturlig, balanserad och harmonisk form av hästen.