söndag 29 juli 2012

En fri häst är den som rörsig vackrast


Jag har träffat en del ryttare som anser att man ska vara fysiskt trött och helst svettig efter avslutat ridpass. Själv föredrar jag att gå till gymmet.

Till häst vill jag göra så lite som möjligt. Desto finare hjälper och ”tystare” ridning, desto mer upplevelse. Målet är att störa hästen så lite som möjligt så att hästen kan lita på att jag sköter mitt, så att den kan koncentrera sig på sitt. Jag tar hand om min kropp så tar han/hon hand om sin. En häst som tillåts frihet i ridningen skapar inte bara vackrare och sannare rörelser, utan det frigör även fysiska och mentala spänningar. Ofta kan en glädje och stolthet märkas från hästens sida, när den själv får uppleva sin lätthet och följsamhet.

En häst vill känna sig vacker och stolt. Om vi kan väcka eller bevara en hästs glädje över att vara mästare över sin kropp, har vi fått den roligaste och villigaste samarbetspartnern och vilka förutsättningar skapar inte det.

Ge din häst plats och frihet inom den form konsten önskar. Låt inte ramen förstöra upplevelsen av tavlan i den. Verket ska alltid vara värdefullare än ramen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

test