lördag 21 juli 2012

Sitsen: Hästens kropp är din kropp


Om man tänker efter är det ganska märkligt att vi anser det så självklart att hästen ska vara liksidig och rakriktad, kunna böja sig på volt och trampa under sig. Hur liksidiga är vi? Kan du göra samma sak med båda sidorna? Vi som inte praktiserat yoga i någon större utsträckning, eller inte alls, kan prova ett pass och se hur det känns. Det skulle kanske få oss att reflektera över hästens upplevelse när vi lär den nya rörelser. En tanke bara.
Med detta vill jag säga att när vi sitter på hästen har vi ett ansvar för att förutsättningar skapas så att hästen kan utföra det vi ber den om. Vi måste göra samma sak med våra kroppar som vi vill att hästen ska göra med sin. Vi måste säga samma sak som vi tänker. Om vi inte är kroppsmedvetna och inte vet vad vi ger för signaler med kroppen, måste hästen gissa.
-          -Ok, hon säger att jag ska gå fram med skänklarna men vill att jag ska göra halt med tyglarna???  Ole-dole-doff…

Bodycheck
 
Ett enkelt förhållningssätt är att jämföra din kropp med hästens. Ditt huvud är hästens huvud, din hals hästens hals, dina axlar hästens bogar, dina höfter hästens höfter osv. När hästen inte gör det du tänkt dig, ska din första tanke vara  – Vad säger jag med min kropp? Kanske du ber hästen föra in bogen innanför spåret, men själv vrider axlarna utåt. Börja om och gör samma sak med dina axlar som du vill att hästen ska göra med sin bog. Får du fortfarande inget gensvar kan man börja fundera på andra orsaker.

Blicken som väger kilon

Hästens rörelser är stora och mekaniska, våra rörelser sker inuti vår kropp och runt vår egen axel (ryggkotpelaren) eftersom vi hela tiden ska vara centrerade, alltid sitta mitt över hästen. Vår hållning och huvudets placering har en större inverkan på hästen än vad vi kanske kan tro. Ofta kan man se en stor förändring i hästens form bara genom att lyfta blicken och placera den mellan hästens öron. En blick som landar långt utanför centreringen väger flera kilo för hästen och den kommer att reagera på den extra vikt som ryttaren skapar genom att bara titta inåt i volten. Det resulterar i en häst som antingen söker sig inåt i volten,  eller ”faller” inåt och belastar inner fram mer än nödvändigt. Både din och hästens centrering är bruten.

Vad vi kallar sitsen

Jag tittar alltid på hur hästen går innan jag bedömer ryttarens sits. Sitsen är inte till för syns skull. Visst det är trevligt att titta på ryttare som sitter bra, men det viktiga är ändå att hästen går bra, har en bra form och inte störs av sin ryttare. I mina ögon är inte en ryttare som i alla lägen kan sitta ner i sadeln, automatiskt en skicklig ryttare. Ganska ofta kan man se ryttare som sitter alldeles för djupt i sadeln på en häst som inte är redo för det. Hästens rygg är svag och inte gjord för belastning. En känslig ryttare känner när hästen ”bjuder in” ryttaren att sitta ned.

När man ska utveckla sin egen sits, ska man söka efter det sätt som känns balanserat, avslappnat och kungligt. Jo,kungligt. Man ska känna sig stolt och ståtlig i sadeln, då kommer hästen också att göra det och det gör underverk på formen. Kungligt kanske var lite fånigt uttryckt, men det ger i alla fall en klar bild av vad jag menar. Personligen vill jag ha väldigt raka ben som ger en känsla av att jag nästan står på marken med hästen under mig. Det ger mig ett bra bäckenläge och hästen svarar bra på mina under och överskänklar i det läget. Det gynnar också energin framåt. Men alla måste hitta sin sits, dock aldrig sluta utvecklas och förbättras. Ett bra verktyg i sin sitsträning är att filma sig själv, titta på ryttare som har sitsar som tilltalar dig samt att ta hjälp av någon man litar på.

Det finns inte EN sits, sitsen är individuell och jag förespråkar att man hittar den sits som passar den kropp man har och där man får bäst respons av hästen. Trots allt är ju sitsen till för hästen, inte tvärtom.

När man blir ett med hästen

Det är få ögonblick här och där då jag upplevt att jag ”sitter i hästen”. Våra nervsystem samafaller och våra kroppsspråk säger samma sak. Min kropp är hästens kropp och tvärtom. Förutom att det är sekunder av lycka, är det ett kvitto på att jag skött min kropp, även om det bara var för en sekund.